Visa vart skåpet ska stå (hänga)! ;)


Här var det då minsann inte högsäsong på bloggandet! Jag har ju tamigtusan inte ens sagt Goood Juul till er! Så nu gör jag det! ;)

Kan väl passa på att önska er alla en riktigt fin avslutning på året också! Visst har 2011 gått, om möjligt, ännu snabbare än andra år?? Jag kan knappt minnas att jag gjort något! Det har jag förstås gjort men... Måste nog sätta mig ner och tänka igenom året som varit och uppskatta allt jag varit med om :)

Jag ska försöka bjussa på en liten resumé av julhelgen och dess innehåll men det får bli ett kommande inlägg. Tänkte istället visa en liten renovering jag sysselsatte mig med innan julhelgen ;)
Jag hade nämligen tänkt lära mig måla om möbler och liknande så jag skaffade mig ett första offer, hehe...


Du behöver:

1. Sak att måla om, t.ex. det här lilla skåpet jag hittade på Rondellen för 75 riksdaler ;)




2. Utrustning

- målarfärg
- penslar
- sandpapper
- ev. maskeringstejp
- tidningar att täcka golv med
- tålamod! (jag själv glömde nog den utustningen...)

Jag svängde in på Byggmax och köpte en antikvit möbelfärg för ca 90 kr.



Jag har läst på lite om att måla möbler och de flesta tipsar om att först tvätta möbeln med en särskild möbeltvätt, sedan slipa, ev. spackla hål och skador, slipa igen, måla med grundfärg och sedan vanlig färg.

Eftersom jag glömde ingrediensen tålamod körde jag en enklare variant som fungerade lika bra ;)

* Först torkade jag av skåpet med en trasa med vatten och Yes (för att få bort ev. fett och smuts). Sedan ruggade jag upp ytan för hand med sandpapper och torkade en gång till för att få bort slipdammet.
* Tejpade kring rutorna för att skydda från färg.
* När skåpet torkad började jag målningen. Tre vändor krävdes för att täcka. Hade säkert räckt med två vändor om jag använt grundfärg...

Under tiden...




3. Resultat





När jag ändå hade penseln framme passade jag på att vitmåla en furufärgad enkel hylla som också fick plats i köket :)




Nu ser bilderna lite mörka ut men det blir så konstigt med blixt så jag tog utan. Men jag blev nöjd! Nu fick lite av mitt söta porslin synas istället för att gömmas i köksskåpen :)
Nästa projekt får nog bli något lite större som kanske ett vitrinskåp - men då måste jag nog ha lite mer plats till t.ex. slipningen först... Blir väl när man hittat drömhuset och har en snickarverkstad att hålla till i ;)

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Anna Is

Mycket snyggt! Vilket fynd! :) Har länge velat göra om i vårt kök i vitt och gammalt :) Sitter och väntar på bättre hus-tider och inser att köket inte blir finare för det, kanske bäst att ta tummen ur och börja! God jul!

2011-12-30 @ 12:49:38
Postat av: Linda

Hehe, jag fick allt lite bensin på glöden och är sugen på fixa med något mer... Men, håller med dig att det gärna får dyka upp ett helt hus att fixa med ;) Måste bara få karl på samma tankar, höhö... God jul och GOTT NYTT ÅR! Imorgon beger vi oss direkt jag slutat the workyporky mot Norsjö för att fira!

2011-12-30 @ 22:51:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0