Klippning

Så fick jag äntligen åka till Umeå och fräscha till håret lite! Gjorde ingen större skillnad på längd och frisyr då jag tänkt spara ut håret igen - däremot fick det sig en genomkörare och härlig höstfärgning :)
Sedan blev den en kort shoppingrunda på stan för att sträcka på benen lite innan jag skulle köra hem.

Eftersom jag gick upp kl 7 i morse är det hög tid att lägga mig och sova nu då jag ska jobba natt inatt för första gången som syrra! Kan bli liiite jobbigt att hålla sig vaken annars ;)

Sov gott inatt ni som ska sova! :)

"Ryssröra"...

... visst var det så det kallades på skolan då man fick någon röra med ris och köttfärs m.m.? Jag försökte mig i alla fall på något liknande idag till middag så kan väl dela med mig av receptet - var ett tag sedan "Dagens recept" nu så... ;)
Jag har säkert lagt ut något liknande recept förut men i så fall kommer ett igen!

RYSSRÖRA À LA LINDA

- Kokt fullkornsris för 3-4 personer (spara tid - koka dagen innan!!)
- 400 gram köttfärs
- Fryst grönsaksblandning (tina gärna en stund innan)
- Valfria kryddor. Jag använde: salt, svartpeppar, allroundkrydda, chilikrydda, paprikakrydda och vitlökspulver.
- Chilisås
- 1-2 ägg (rörde i för att få det lite krämigare)

Stek och krydda köttfärsen ganska rejält för att få någon smak då det andra blandas i. Rör i chilisås, grönsaker och tillsist riset och ägget/-en. Man kan behöva pytsa i lite vatten då och då för att det inte ska bli för torrt.
Ät det som det är eller som vi gjorde idag - i pitabröd med en klick crème fraiche!

Smaklig måltid! :)

Imorgon ska jag äntligen klippa mig!! Var hur länge sen som helst och känns verkligen som det behövs nu! Jag längtar redan att höra saxens chipchop ;)

Jobbuppdatering: Har fått en jobbnatt plus att jag ska inskola mig på Medicin 7 i veckan där jag tydligen borde behövas framöver - känns lovande!! :)

Ändrade planer...

Fredag eftermiddag: "Jaha, så var sommarvikariatet över... Hoppas jag får jobba mycket extra framöver men nu ska jag ha en myshelg och pusta ut efter sommarens jobbBlir nog en sväng på stan med Marcus på stan imorgon eller en biltripp söderut. Ikväll blir det en TV:kväll i soffan med ett glas rött och det gör inget om det blir sent innan jag lägger mig..."

Lördag morgon, kl. 05.50: "Riiing, ring, riiing - yrvaken, dolt nummer... Öh, hrmh.. hej det är Linda. Heeej, det är från medicin 3 - förlåt att vi väcker dig! Vill du komma och jobba idag och hela helgen? Erhm... jaa, det kan jag väl :)"

Och sekunden efter känner jag hur skön sängen är och ångrar mig smått - men det gick över då jag tillslut fått mig upp. Och såklart vill jag jobba även om vi egentligen hade lite andra planer för helgen. Slavsyrra som man är ;)

Eller arbetsmyra... ;)

Matfest och arbetslöshet...!

Idag kom då dagen då jag gjorde mitt sista arbetspass på Medicin 3 för i sommar och det känns mycket trist och sorgligt måste jag erkänna...! Förhoppningsvis får jag fortsätta vikariera en del framöver men det ger ju ingen direkt säkerhet att inte ha ett färdigt schema... Så på måndag har jag väl inget annat val än att släpa mig mot Arbetsförmedlingen för första gången i mitt liv - känns väl inte sådär superpeppande men!
Jag har i alla fall fått ett nattpass (första natten som syrra!) inbokat redan nästa vecka vilket känns skönt :)

Samtidigt känns det otroligt skönt om jag får det i alla fall liite ledigt en så där 1-2 veckor för lite andningspaus men sedan vill jag jobba, jobba, jobba!!
Idag är det ju löning och månadens penning blev jag inte direkt missnöjd med ;) Kul när man får mer än man räknat med för en gångs skull!

Dagens fredagsmiddag blev på Matfesten tillsammans med Johannes, Johan och Lars! För mig blev det Steakhouse à la en stor fläskfiléebit mellan rostat bröd med beasås - mummilumma! :)

Imorgon blir det nog en sväng på stan eller annat som vi kommer på och inflyttningsfest på kvällen hos Norgeborna som äntligen kommit hem igen :)

Ha en skön natt på er!

Gotland!

Nu har det varit tämligen dött här ett tag - MEN jag har en anledning! Den senaste veckan har vi nämligen tillbringat på Gotland tillsammans med Marcus familj! :)
Jag tänkte försöka mig på att sammanfatta dagarna nu med text och bild - även om resor alltid är svåra att förklara om man inte varit med ;)

SÖNDAG

Vid 15-tiden fick vi skjuts till flygplatsen av Maria för att lyfta mot Arlanda 16.20. Sedan fick vi vänta ett tag där innan vi fick fortsätta mot Visby så vi passade på att middaga på Max som tydligen har sveriges godaste hamburgare (?)... :)
Flygturen till Visby var verkligen upp-ner då det bara tog 35 minuter, hoho!

Såhär mysigt var det i stugan/huset då vi kom fram vid halv 9 på kvällen! Vi fick turen att bo i den ursnygga och sköna IKEA-bäddsoffan - en sådan ska jag köpa, jajjemän!

Här är några andra bilder på den tokmysiga gården vi bodde på:

<--- Kocken :)

MÅNDAG

En bra dag startar alltid med en bra frukost och efter det gav vi oss ut för att besöka Visby stad innanför murarna. Man kan säga att det var som ett stort Gamla stan à la Stockholm - mycket vackert med stenbelagda gator, söta butiker och närhet till havet! :)
Även utanför murarna fanns "vanliga" shoppingcentrum och man kan säga att det blev en riktig heldag på stan! Däremot hade vi kunnat ha mer tur med vädret då vi fick springa från innerstan i typ spöregn och ingen av oss (förrutom smarta Josse) hade med paraplyn, hehe! Men tur man inte är gjort av socker i alla fall ;)

Fikapaus vid havskanten!

Vi gick genom Botaniska trädgården som hade alla möjliga spännande och annorlunda växter och kom sedan till en gammal ruin! Sedan besökte vi även St:a Marias Domkyrka - mäktig värre!

På kvällen blev det grilltajm med en del mindre söta besökare... ;)

TISDAG

Denna dag bestämde vi oss för att göra ett besök i Kneippbyn där både barn och stora barn ("småpojkarna" våra, hehe) kunde roa sig! Däremot vet jag inte riktigt om jag tycker inträdespriset var värt det utbud som fanns... Men det bästa var ju såklart att gå in i Villa Villerkulla - Pippis riktiga hus från filminspelningarna! :O

<--- Smiiile :P

Sedan trotsade jag, Marcus, Sara och Erik det kyliga och regniga vädret och badade på äventyrsbadet som ingick i inträdet till Kneippbyn. Och molnen gav sig faktiskt efter ett tag och solen kunde titta fram och värma oss! Synd, synd, synd att vi inte fick någon riktigt solig och varm dag så vi kunde ligga där hela dagen!!

Denna kväll blev det surfisk till middag (och annat till oss som avstår, hehe)! Tyvärr hade vi även besök av mindre välkomna gäster a.k.a. myggor i miljoner så det blev en lite hastig utomhusmåltid! ;)

ONSDAG

Även denna dag såg ut att kunna bli molnig så vi styrde bilarna norrut mot Fårösund där vi åkte bilfärja över till Fårö för att titta på naturen och raukarna! Riktigt fina och mäktiga var raukarna som en gång varit korallrev den tiden då hela Gotland låg under havsytan! Rätt coolt att naturen själv kan skapa sådana konstverk :)
Men tji fick vi angående vädret då solen sprack fram och det blev riktigt härligt ute - denna dag skulle nog ha bytt plats med tisdagens aktiviteter men vad gör man...

Efter att ha åkt tillbaka från Fårö följde vi kusten neråt för att besöka den allra största rauken på Gotland - Jungfrun! Namnet kom från en tragisk kärlekshistoria då någon gammal prins skulle klättra upp och hämta prinsessan för att få gifta sig med henne. Såklart blev han nedskjuten på vägen ner och de båda störtade ner i havet och drunknade... Otroligt fint var det på platsen i alla fall! :)

Efter dagen ute bland raukarna lyxade vi med restaurangmiddag innanför murarna - och riktigt gött och mysigt var det! :)

TORSDAG

Viljorna var lite olika på torsdagen men jag, Marcus, Sara, Erik och Jan-Erik besökte Lummelundagrottan på förmiddagen som låg bara någon kilometer från vår stuga. Det är sveriges näst djupaste grotta och upptäcktes av 3 nyfikna och äventyrssugna pojkar kring 1950 om jag inte minns fel.
Lyftfuktigheten där nere låg på 100% och temperaturen var 8 grader, burr! Grottan är troligtvis ca 10 000 år gammal då man tror den uppkom då Gotland steg upp ur havsytan för lika länge sedan.

Efter grottbesöket och lunch i stugan körde vi ut i ödemarkerna till ett bil/cykel/mc/traktormuséeum där vi fick lunka runt som enda besökare ;) Där fanns bl.a. sveriges äldsta cykel, mc och traktor samt massa intressanta saker för de motorintresserade. Och t.o.m. Norsjö var omnämnt där inne i ladan, hehe!

<--- Här bodde Lilla Gubben under filminspelningarna!

Sedan bilade vi vidare en bit söderut... Tyvärr var inte solen med oss den dagen heller men hade den varit det hade jag inte tackat nej att ligga på Tofta-stranden hela dagen! Men vi besökte den i alla fall :) Oj, vilken stor och härlig strand!

I Visby tillverkar de alldeles egen kulglass och därför var vi såklart tvugna att besöka glassbaren nere vid båthamnen där de har 140 olika smaker på glassen!! Från sorbet till whiskey till popcorn till Ben&Jerrys - you name it! Mumma :)

Glassglassglassiiiiit!

FREDAG

Så kom då den tråkiga dagen då det var dags för hemfärd... Såklart var det strålande sommarväder bara för att vi skulle hem men som sagt - vad gör man? Jag och Marcus fick skjuts till flygplatsen redan före kl 12 men de andra skulle ta den längre bilvägen hem! På Arlanda fick vi dessvärre vänta ca 4,5 timmar så vi hann med både fika och ännu ett Max-besök ;)

<--- Jo, tack nog hade jag kunnat följa med det planet istället... ;)

Väl hemma i Skellefteå fick vi hämtning av moster och fick snopet komma hem väsklösa då klant-SAS lämnat/slarvat bort/skickat våra väskor fel på Arlanda... Hoppas de kommer med väskorna under dagen som de sa och att de inte skickat dem med typ Thai-planet, ajaj!

Sammanfattningsvis har det varit en mycket mycket härlig semestertripp men jag känner mig inte speciellt jobbsugen idag för det...! Men nu har jag ju bara en vecka kvar av mitt sommarvikariat så vem vet - det kanske blir en låång "semester" för mig i höst! Men hoppas såklart jag får jobba mycket!
Men helt fel skulle det inte vara att dra iväg på ännu en semestertripp alldeles snart... ;)

Kramar på er!

Shoppelidropp..!

Under den senaste veckan har jag unnat mig två riktiga shoppingdagar - och resultat har det blivit, hehe! Eftersom det i princip är de enda stadsdagar jag haft i sommar har jag tillåtit mig köpa mer än vanligt ;)
Men någon slösa är jag inte! Allt på bilden (plus en t-shirt och ett par skor som jag glömde ta med) gick för under 2000-lappen, katchiing - bra shoppat Linda!

Den som säger att rean är helt urplockad har fel! Eller jag hittade då en massa i alla fall - men då kanske jag inte har så höga krav heller ;) Det bästa var ändå köpet på JC där summan blev 778 kr - i rabatt! Så he er ut å shoppa, hoho!

Mamma och Lars var också i stan idag så fick sällskap av dem vid shoppingen och sedan blev det middag och fika hos oss med besök av Johan och söt-Linn! En bra dag helt enkelt!

Igår körde jag, Maria, Blobb och Johannes till Piteå och dansade till Shake på havsbadet. Och vilken kul kväll det var! :O Längtar till nästa dans som blir på lördag i Bredsele!

Jag och Johannes Shake:ar ;)

Ett klipp från förra Bredsele-dansen, mmmmmmyys!

Idag när vi gjorde stan hade mamma ett ärende på El och Diesel - och gissa vad vi fick se stå så snällt utanför affären? Morfars gamla gröna och söta bil! Den bor tydligen i krokarna och har en bilkunnig ägare - känns tryggt... :)

Nu är jag så trött så jag faller ihop i soffan snart...! Bäst att krypa ner nu - jobb imörrn!
Sov gott på er :)

Nattikramar!

"Sommaren är kort"...

... ja, visst har han rätt den där karl Ledin...!

Sommardagarna bara springer förbi alldeles för snabbt och som vanligt har jag inte hunnit med ens en bråkdel av vad jag velat hittills! ;) Men en del saker har ändå hunnits med så jag tänkte ge några ögonblick från sommaren så länge! Dock ej i kronologisk ordning... ;)

Tagit Sjuksköterskeexamen!!...

... och firat den!

Dansuppvisat i Bureå... ;)

Några (men på tok för få) inlineskilometer har vi rullat...

Firat 50-årsbarn :)

Varit på bröllop! :)

Varit påväg mot partigheter (och gjort misslyckade glädjehopp)... ;)

Strandat på stranden - ALLDELES FÖR SÄLLAN!

Njutit av långa frukostar under lediga dagar!

Dinerat på Oleary's-taket

Kört Fiddy... hrm.. eller typ... rullat ;)

Tonat hår (som nu tappat färgen igen...)

Hälsat på kära minnesplatser och påmints om att de underbara och vackra människorna inte finns längre...

Varit coola på Norsjö Beach...!

Logdanserna - som ska bli fler... :)

Andats in sommarluften i mysiga sommarstugan :)

Och i lika fina Ljusvattnet :)

Ja, egentligen kan jag väl göra listan hur lång som helst om jag ska dokumentera ALLT vi gjort men listan på saker som inte riktigt hunnits med än blir nästan lika lång, hoho... Och vissa saker är sådana här sommargrejer som man bara inte kan missa så det måste klämmas in! :

x Inlinestur + fikapaus i Skråmträsk-caféet
x Bergsbyglass
x Mysdagar i aftonsolen med kanske ett glas rött eller två ;)
x Bad (har inte doppat en tå i sommar - harrrrreguuu)
x Cykelturen Norsjö-Lillholmträsk (missade första omgången - måste hinnas igen!)
x Brännbollsturnering i Kvammarn (när ska vi dra den?)
x Skrapsår på knäna (ska man väl ha på sommaren? det hade jag då alltid förr...)
x Utlandsresa?! Tokigt sugen... I höst kanske? :)
x osv...

Humm... nu blev jag lite drömsk ;)
Nä, isäng och ladda för verkligheten - jobb imorgon!

Nattinatt darlings!

Balsam för själen...!

Igår hade jag nog tidernas skönaste lediga dag!
Vaknade perfekt tid vid halv 9. Redan då stod solen högt och skrek: "Idag är det en stranddaaaag!". Men eftersom jag - om jag minns rätt - inte köpt ett enda klädesplagg i sommar och knappt gått på stan en enda dag hade jag planerat att spendera dagen där, vilket jag gjorde också!
Jag började med en lugn och skön (och stoor) frukost framför TV:n och Norran och tog sedan en skön dusch. Sedan gled jag på cykeln in mot stan i det underbara vädret! Strosade runt på typ alla affärer, åt Ica-sallad och Trocadero till lunch i solen, filosoferade, njöt av ledigheten och bara hade det bäst! Det var helt enkelt en dag helt för mig själv - och det behövdes! ;)

Det blev en del lyckad fångst på stan... ;)

Sådana dagar har det blivit allför få av i sommar men jag ska försöka styra upp det där...
Dagen avslutades med en smarrig middag o form av marinerad fläskfilée i Quick Grillen och sedan en sväng till Ljusvattnet för ihopmontering av Carins nya växthus - eller försök till i alla fall, haha! Tusans vad många delar och vad krångligt det kan bli trots många smarta hjärnor att slå ihop! Men snart står det där klart och fyllt med växter... :)

Idag var det ännu en dag med underbart sommarväder men då jobbade jag kväll så fick inte njuta av det på samma sätt...! Men jag hade det bra på jobbet också!
Imorgon väntar också kvällsjobb så jag får i alla fall en skön sovmorgon även då :)

Hello syster Linda... :P

Ha en fin lördagskväll ni få som läser!

Kramar :)

Norsjö Beach

Nu känns det som jag haft en riktig semester i och med min långa ledighelg! :)
Även i helgen blev det en Norsjötripp men nu på grund av Norsjö Beach!

fredagsförmiddagen körde vi med packade väskor mot Norsjö för att spela i amatörklassen i volleyturneringen. Jag, Johan och Johannes var de enda anmälda i laget då vi fått ett avhopp och saknade därmed en tjej för att få ställa upp. Som tur var fixade arrangörerna en standintjej så vi kunde delta ändå. Hur matcherna slutade får väl vara osagt även i år men som speakern sa innan start: "Må sämsta lag vinna" - och ja, då vann vi nog trots allt ;)

På kvällen samlades vi traditionsenligt hos Katta och Stina för förfest och trevligheter! Tiden sprang iväg och vi hade trevligt där vi var så det blev inget hotellbesök (i år heller!) men däremot nattamat utanför ;) Det verkade inte heller vara så mycket folk på området så vi nöjde oss med att titta... Vi lyssnade då i alla fall lite på musiken utanför hotellet som Crave stod för, hehe!

Lördagen blev lugn och mysig i stugan med lång sovmorgon, frukost, fika och mat i mängder...! En bra uppladdning helt enkelt för dansen till Shake i Bredsele!! Som vanligt en fantastisk kväll med svett i mängder, haha! På natten hämtade vi upp Lars som roat sig på hotellet och körde sedan till stugan för välbehövd nattamat :) Cirka kl. 04.00 kom vi oss tillslut isäng!

Svischsvosch förbi kameran ;)

På grund av den sena kvällen blev det en lååång sovmorgon även idag! Megafrukost, kaffe och lite mys i solen på studsmattan i stugan innan vi körde in till Norsjö för att se elitspelarna - så skickliga de är! :O

Jag har riktigt njutit av dessa lediga dagar och jag känner mig riktigt laddad inför den kommande arbetsveckan! Ännu bättre att jag har kvällspass imorgon och får ännu en sovmorgon ;)
Dessutom upptäckte jag just att det bara är 2 veckor kvar innan ännu en långledighet på 6 dagar, yeeey!

Sov sött alla som ser detta!