Saffranskaka!


Tänkte bjussa på en alldeles förträffligt saftig och mumsig julekaka så här en vecka innan dan före dopparedan! :)
Dunderenkel att göra också - precis som en toppenkaka ska vara!
Jag skulle dock råda er att göra den i en större form än en "vanlig 1,5 litersform" eller vad jag ska kalla det eftersom det blev översvämning med min kaka + att jag fick grädda den typ 10 minuter längre än receptet...

Saffranskaka

* 200 g (äkta) smör
* 3 dl strösocker
* 1,5 msk vaniljsocker
* 2 stora eller 4 små ägg (jag tog 3 "vanliga")
* 1 pkt saffran
* 1 tsk kanel
* 4 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 1,5 dl mjölk

How to do it:

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form.
Smält smöret och ställ åt sidan så det svalnar.
Stöt saffranet i en mortel om ni har en sådan (själv mosade jag bara med en sked i en skål ;P)
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riiiiiktigt fluffigt med elvisp.
Tillsätt saffran, kanel, det svalnade smöret, mjölken.
Sikta sedan ner mjölet blandat med bakpulvret så det inte blir klumpar.
Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 40-45 minuter.
Prova med sticka - den får absolut inte bli torr!

Avnjut denna saftiga kaka tillsammans med mysigaste julmusiken, nära och kära och vips lär julstämningen garanterat komma som ett brev på posten! ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0